Den verdifulle fleksibiliteten

I hjertet av Oslo har Hotell Bondeheimen hatt dørene åpne i godt over hundre år. Med sine 145 rom er det et medium stort hotell. Rom som er godt besøkte. Belegget ligger på over 90 prosent igjennom året.

– Vi ligger i toppen av hotellene når det kommer til beleggsprosent i byen. Det er ikke alltid det er det beste, det er jo hva du tjener på de prosentene. Men det er bra det også, forteller Lunde.

Godt belegg

Vi er på plass når han mottar en av ukens to forsendelser fra Servicegrossisten Øst. De leverer alt som ikke er ferskvarer til det ærverdige hotellet.

– Det er alt fra Zalo til krydder, peanøtter og erter, i tillegg til drikkevarer fra Coca-Cola, forteller Lunde.

Vi skal komme tilbake til vareleveringen, men aller først noen ord om det historiske sentrumshotellet.

– Det er ikke alltid en klarer å forutse. Da er det greit å kunne ringe til vår leverandør, da vet vi at det ordner seg, begynner Bjarte Lunde, direktør på Hotell Bondeheimen.

– Vi vet aldri helt hvor mange middager vi selger per dag. En tilfeldig dag kan det komme 70 personer som alle vil ha noe som det vanligvis ikke går så veldig mye av, forklarer Lunde.

I sånne tilfeller er servicen til Servicegrossisten Øst god å ha, og noe Lunde vet å sette stor pris på.

– Bestillingsvinduet kan være lukket, men likevel klarer de å sende varer med en bil. Det har også hendt at vår kundekontakt leverer til oss i sin private bil, på vei hjem fra jobb. Den fleksibiliteten er verdifull for oss. Å få hjelp når det «brenner på dass», det har Servicegrossisten Øst virkelig levert på. Det er veldig hyggelig, og noe vi trenger i denne bransjen her, sier han.

Bondeheimen-direktøren er tydelig på at dette er et samarbeid som går begge veier, og at de ikke må utnytte leverandørens fleksibilitet.

– Vi skal selvsagt alltid gjøre så godt vi kan, men av og til så kan vi ha glemt noe, eller at det skjer noe uforutsett. Svaret er alltid "ingen problem, det ordner vi". Vi slipper å springe bort på Coop-en med ti handlenett, understreker Lunde.

En utfordring for Hotell Bondeheimen og restauranten, er at de ikke har noen set meny. Det gir gjestene valgfrihet, men det betyr også at det alltid er en viss uforutsigbarhet for kjøkkenet.

En kan aldri helt sikkert vite hvor mye det kommer til å gå med av råvarene.

Uforutsigbart

På hjørnet av bygget ligger hotellets restaurant, Kaffistova, som er en institusjon i seg selv. Etter ønske fra eier Bondeungdomslaget var dette faktisk en restaurant uten alkoholservering i over hundre år, men de har endret konseptet de siste årene.

– Før var det mer en kafé, men i dag er det bordservering, og à la carte på kvelden, med norske råvarer i fokus, forteller hotelldirektøren.

Kjøkkenet har også blitt kraftig oppgradert, en fornyelse de har investert seks millioner kroner i. Det kommer godt med, for det er god kok ute i spisesalen.

– Nå i sommersesongen er det tett opp mot 300 frokostgjester hver dag. Vi selger også over fire tonn kjøttkaker i løpet av et år, forteller Lunde.

Travel restaurant

Bestillingsvinduet kan være lukket, men likevel klarer de å sende varer med en bil.

Bjarte Lunde, direktør Hotell Bondeheimen

A smiling woman holds a mop in a cafe with tables and a counter.

Når vi ber hotelldirektøren om å oppsummere hva han er mest fornøyd med som kunde av Servicegrossisten Øst kommer svaret raskt.

– Det er fleksibiliteten, servicegraden og det gode produktutvalget, svarer Lunde, før han også legger til:

– Dersom det er noe vi har lyst på som de ikke har, tar de det inn. Svaret er bare ok, det ordner vi, gi oss 14 dager, så er det på plass.

Han finner igjen slagordene til sin leverandør i «Stolthet, glede, serviceinnstilt og troverdig».

– Absolutt, og servicen er med stor S, understreker Bjarte Lunde.

– Service med stor S

Servicegrossisten Øst er en fullsortimentsgrossist til storhusholdningsbransjen i Buskerud, Nordre Vestfold, Akershus, Oslo, Østfold, Hedmark og Oppland.

Fra lageret i Lier kjører vi varene ut til mer enn 2500 fornøyde kunder over hele Østlandet hver uke. Vi har en moderne bilpark med 15 biogass-lastebiler, en elektrisk lastebil og flere el-varebiler på vei, i tillegg til de andre lastebilene våre. Vi er svært opptatt av å redusere vårt miljømessige fotavtrykk.

Vi arrangerer flere mat-og drikkemesser i løpet av året for alle som jobber profesjonelt på et kjøkken. Se noen øyeblikk fra Østfold Matmesse 2025 her, eller høydepunkter fra Drammen Mat- og Drikke messe 2025 her.

Vi leverer alle varene som en kantine, restaurant, hotell, sykehjem, barnehage eller SFO har behov for. I tillegg til rene kolonialvarer, leverer vi meierivarer, alkoholholdig drikke, ferskt kjøtt, alle typer frysevarer, vaskemidler og andre non-foodvarer, og vi distribuerer for Coca-Cola. Vår historie som grossist på Østlandet strekker seg tilbake til 1954.

Dorem lorem ipsulum, diru

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR SERVICEGROSSISTEN ØST