– Samarbeidet med Nores er veldig viktig for oss

Smarte innkjøp
Rådgivere med bransjeerfaring
Se alle fordelene her

Vi skal returnere til Hvitsten, men aller først skrur vi klokken noen år tilbake i tid. Etter flere år som finansdirektør i First Hotels-kjeden, førte omstendighetene ham til Vestfold. Karrieren i hotellbransjen var over. Men ikke glemt. 2011 ble starten på det nye eventyret.

– Da Hotel Wassilioff i Stavern kom for salg, så jeg en mulighet til å oppleve det fantastiske jeg hadde fått være med på i First Hotels. Så jeg kjøpte det, forteller han.

Under 54-åringens ledelse ble driften snudd. Det ble lagt merke til. Eric Sandtrø, som i dag er styreleder og investor i Unike Hoteller, tok kontakt.

– Han hadde hotell Kong Carl i Sandefjord som han ikke fikk sving på. Jeg ble spurt om jeg ville kjøpe det. Etter det har vi bare økt på, sier Christensen.

Slik ble Unike Hoteller født. I dag er kjeden en svært vital tenåring i kontinuerlig utvikling.

Retur til bransjen

Unike Hoteller har vokst raskt. På få år har kjeden opparbeidet et tyvetalls særpregede hoteller. Vi møter mannen bak ved et av de nyeste i porteføljen.

– Dette er kanskje er det vakreste av dem alle, Ramme Fjordhotell, innleder konserndirektør Christensen.

Konserndirektør Morten Christensen i Unike Hoteller er kjent for å snu røde tall til grønne. Det gjør han blant annet ved hjelp av tette bånd til sin innkjøpspartner.

Vil du vite mer om Nores?
Se alle fordelene her

– Vårt samarbeid handler om mye. Det kan være kvartalsvis tilbakemelding til Morten, hvordan innkjøpstallene har vært, sammenlignet med samme periode året før. Jeg holder han oppdatert på avtaler og bonustall, forklarer Kleivan.

– Vi bidrar med konkrete tilbakemeldinger på hvordan Unike Hoteller kan gjøre ytterligere besparelser. Vi sørger også for at de som har en bestiller-funksjon får nødvendig oppfølging, fortsetter han.

Kleivan må holde høy takt for å holde tritt med Christensen og Unike Hoteller. Med såpass mange oppkjøp, må han stadig vekk rydde kalenderen for å bistå.

– Når Morten skal åpne nye steder, har vi tett dialog. Vi må det nye stedet opp å stå i systemene, så alt går sømløst med tanke på våre samarbeidsleverandører og de som skal bestille, sier Nores-rådgiveren.

Nores, gjennom rådgiver Kleivan, sørger for at Christensen får konkrete råd om hvordan de kan gjøre besparelser, og ikke minst at han er oppdatert på avtaler. Hva er det som gjelder i dag, og hva kommer i morgen.

Råd og oppdateringer

Men hva skiller dem fra de andre? De både tenker og jobber på en annen måte enn de store kjedene. Blant annet skal ledelsesstrukturen være slank. Men, kombinerer du en liten organisasjon med sterk vekst, blir presset på konserndirektøren stort.

– Vi må ha med oss et utvidet team. En gruppe med dyktige samarbeidspartnere, der en av de aller viktigste er innkjøpsorganisasjonen, sier Christensen.

– Samarbeidet med Nores er veldig viktig for oss. Det har utviklet seg over tid, og jeg er helt avhengig av det, fortsetter han.

John Kleivan er Christensens personlige rådgiver fra Nores. Nettopp det er viktig for ham.

– Jeg må ha klare kontaktpunkter som jeg har god kjemi med. Jeg må kunne stole på dem, det er helt avgjørende. Dette har jeg gjennom Nores og John. Det gjør oss i stand til å få ut de marginene som vi er avhengig av å ha. Da kan vi vokse så fort som vi gjør, sier 54-åringen.

Trenger et utvidet team

Vi bidrar med konkrete tilbakemeldinger på hvordan Unike Hoteller kan gjøre ytterligere besparelser.

John Kleivan, medlemsrådgiver i Nores

NORES

Innkjøpspartner
Avtaler på alle innkjøp

Buy at Nores
Alt på ett sted

Våre leverandører
Volum og nisje

Bærekraft
Felles ansvar

Personlig rådgivning
Med bransjeerfaring

www.nores.no

Interior design, Furniture, Arm, Shirt, Sitting, Table, Chair, Sharing, Comfort, Computer

Konserndirektøren påpeker at hotellmarkedet er styrt av veldig små marginer og at de som overlever er de som klarer å håndtere nettopp disse. Marginene skapes blant annet gjennom innkjøp.

– Det er i detaljene pengene ligger, og det er i dialogen med Jon og Nores jeg oppdager disse detaljene. Det er helt avgjørende, sier Christensen.

– Vi setter hvilke menyer hotellene skal tilby, og hvilke produkter de skal kjøpe. Da kan jeg, gjennom Nores, få ut de beste prisene og produktene. Jeg er lojal overfor mine leverandører, og da gir de meg gode rabatter tilbake, fortsetter han.

Små marginer

Det er smigrende, for Hellstrøm er en flink kar. Jeg rydder opp, det gjør jeg.

Morten Christensen, konserndirektør Unike Hoteller

Interior design
Interior design, Bed sheet, Window treatment, Furniture, Bedroom, Curtain, Bedding, Lighting, Linens

Unike Hoteller stripper ikke hotellrommene for elementer. De fyller dem. Det er et poeng at det ikke er strømlinjeformet. Heller maksimalisme enn minimalisme.

– Vi kjøper inn pynteputer, sengetepper, minibarer og små kremer og så videre. Vi ønsker å stikke oss ut, derfor er våre uniformer hvite skjorter, sløyfer og vester, sier direktøren.

– Det er en bevisst strategi. Vi ønsker å ta et rom bak de store kjedene. Vi ønsker å hente tilbake den tiden det var stas å bo på hoteller, fortsetter Christensen.

Hotell skal være stas

At Morten Christensen har lykkes er det liten tvil om. Alt startet med en visjon om å gjenskape den ærverdige hotellopplevelsen. Små destinasjonshoteller med særpreg er spesialiteten. Unike Hoteller er definitivt ikke noe samlebånd.

Siden 1. januar har han og Unike Hoteller altså drevet Ramme Fjordhotell. Dette er i sannhet en destinasjon, og egentlig et prakteksempel på det kjeden ønsker å by på.

Her finner man 42 unikt innredede rom, vognsamlingen og flere billedgallerier. På området kan du finne roen i Havlystparken, et 16-mål stort, opparbeidet parkareal med statuer og amfiteater. Her finnes også kafé, kro og restaurant, samt gårdsbutikk, Ramme Billedgalleri og Edvard Munchs villa.

– Vi skal tilby mye mer enn en overnatting. Vi ønsker å gi en ramme for opplevelser, sier Christensen.

– Kunst og kultur, hage og det er selvfølgelig mat og drikke. Her kan man boltre seg i opplevelser, gløder han.

En ramme for opplevelser

Interior design, Bed sheet, Wood, Furniture, Flooring, Bedroom, Floor, Home
Vi må ha med oss et utvidet team. En gruppe med dyktige samarbeids-partnere, der en av de aller viktigste er innkjøpsorganisasjonen.

Morten Christensen, konserndirektør, Unike Hoteller

RAMME HOTELL

Ramme fjordhotell er et kunsthotell med historisk sus. Hotellet består av to bygg med 42 unike værelser, og er nyoppført i 2020.

Residential area, Urban design, Daytime, Building, Window, Facade, City, Town, Neighbourhood, Apartment

– Det har vært veldig givende å samarbeide tett med Morten og Unike Hoteller i disse årene. Det er veldig gøy og inspirerende, og det gir meg mye i hverdagen, fortsetter han.

Det som er sikkert, er at Unike Hoteller fortsatt vokser. Morten Christensen har nye destinasjoner å skape. Nye hoteller å snu.

– Folk lurer på hva det er jeg gjør, men det er ikke én ting jeg gjør. Det er helheten. Jeg pleier å si at hemmeligheten med å snu et hotell, er de tusen tingene, avslutter han.

Han har etter hvert snudd driften på så mange hoteller at han har blitt omtalt som «hotellbransjens Hellstrøm» av Dagens Næringsliv.

– Det er smigrende, for Hellstrøm er en veldig flink kar. Jeg rydder opp, det gjør jeg, sier han til den karakteristikken.

– Jeg tror suksessen til Unike Hoteller handler mye om at Morten er så dypt inne i materien. Han holder seg lojalt til innkjøp og avtaler og er flink til å finne prosjekter som han vet han kan håndtere. Ikke minst får han med seg staben. Han skaper ånden, som handler om å ta vare på kunder og gjester på best mulig måte, sier John Kleivan.

Hotellbransjens Hellstrøm

1500+ medlemmer.
Nores er en medlemseid innkjøps-organisasjon for hoteller og restauranter i Norge og Sverige.

Alt på ett sted.
Innkjøp, varetelling & analyse

Volum & nisje.
Alt til din bedrift

Personlig rådgivning.
Med solid bransjekunnskap.

Dorem lorem ipsulum, diru

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA.

ANNONSE FOR NORES